tisdag 29 januari 2008

kollektivtrafiken kan dra åt helvete

Det slog mig plötsligt idag när en spårvagn åkte förbi mig med en sedvanlig miljöreklam på sidan.
Jag tänkte, ja det är väl bra för miljön men om det verkligen ska lyckas får det ju vara värt det.

Tänk så här en spårvagn full med folk en och annan alkis som vanligt, den svettige mannen som inte duschat på en vecka eller de trötta tonårstjejerna som pratar om hur coolt det var att dricka folköl i helgen alldeles för högt.
Detta är bara lite av allt det negativa jag kan skriva om kollektivtrafiken, lägg då till att det för en person som mig som betalar kontant på vagnen kostar det 25kr!!!!!!!!!!!!!!

Vad fan fan tror västtrafik, ska jag åka till stan träffa en kompis åka hem igen så kostar det mig 50 spänn+ alla de äckliga människorna jag e tvungen att beblandas med på vägen ner.

Nej tack då tar jag bilen, min drar 0,6 liter milen alltså kostar det mig 10 kr plus 10kr i parkering dvs 20kr om jag tar bilen. Det är alltså mer än dubbelt så dyrt att åka kollektivt än att ta bilen+ jävligt mycket äckligare.

Bra jobbat västtrafik!!!

PS: Jag älskar min bil

5 kommentarer:

gollroy sa...

Peter, du e så fantastiskt bakåtsträvande!! har du inte hajat att alla människor har en fri vilja att åka: bil, spårvagn, buss, tåg osv. Precis som alla har rätt till att duscha, lukta gubb-piss, prata högt och vara som dom e bara. Du e cool och d är ett sant nöje att pendla med dig varje dag till vår utdömda samhälls tjänst! va säger du ska vi skita i bilen nästa vecka och okå grön express itsället? ciao skalle.

Dajja sa...

Jag håller inte med...en enkelbiljett kostar 20 kr (om du sms:ar i alla fall). Den gäller i 90 minuter, vilket gör att du kan både åka till stan, handla, träff en polare en stund och åka hem igen. För 20 spänn, Du slipper leta parkering, bli blöt i biljettkön till p-automaten (spårvagnen stannar 10 meter från nordstan t.ex)

Gör som jag, gå på vagnen sist av alla, längst bak, då har du valmöjligheter. Du kan välja att gå fram om det luktar gubbe därbak, du kan sätta dig om det är ledigt..osv.

Glöm heller inte säkerheten, om du har ryggsäck så är det viktigt att ha ryggen fri från tjuvar och annat pack!

Du lämnar inte bilen obevakad, du har allt vill med dig, hela tiden.
Dessutom kanske du får bättre samvete när du samåker, vad vet jag?

Sist men inte minst, varför inte ta cykeln? Det måste vara den ultimata friheten, inga rödljus (du kan passera dom på alla möjliga sätt), inga köer, ingen avgift och gratis motion.
Förr cyklade man 40 mil till Sthlm, på SEMESTERN för SKOJS SKULL!! Nu tar folk bilen 500 meter....

det är pinsamt!

Bilen är till för de som inte kan gå. Bilen är till för nödfall. Bilar ska finnas i en bilpool.

Anonym sa...

Peter,,,

Ta cykeln!!!!! Det är billigast, bäst för miljön och går ofta snabbast..

Men vad fasen både jag och Daniel ska flyga på lördag så jag borde ta tag i mitt samvete istället för att plåga dig!

But still, ta cykeln!

Kramar Anna

Anonym sa...

Ett liberalt samhälle kännetecknas av valfrihet. Se till att alla val blir så bra som möjligt, samhällsekonomisk och miljömässigt. Utan fordonsindustrin kan vi lägga ner det här landet och Göteborg i synnerhet. Se till att det år 2015 är förbud mot bensinbilar. Med vår besiktningsplikt är det lätt att fixa, vill man då köra bil så bör man helst köra en svensktillverkad bil med miljöbränsle.
År 2015 kommer man inte komma på kollektivtrafiken utan passerkort vilket kräver pengar. Detta har inte de nerpissade alkisarna, om vi sen de nästkommande 7 åren förespråkar dusch på morgonen och direkt efter fysikt aktivitet så kan vi nog åka spårvagn i framtiden oxå.....på min tid lärde man sig att duscha efter gymnastiken i skolan......

Anonym sa...

Peter, tycker du ska jämföra äpplen med äpplen när du räknar på kostnaden att ta bilen in till stan. Har du kalkylerat i vad värdeminskningen är per mil din bil rullar? Andrahandsvärdet, slitage, försäkringar, eventuella parkeringsskador? Det stämmer säkert att den drar 0,6l/m blandad körning, men att starta upp en kall motor två gånger och körning i stan tror jag inte riktigt ger samma resultat. Om du tar hänsyn till dessa parametrar nästa gång vet jag inte om du får ihop kalkylen.

MVH Lill-kjelle!